tirsdag 3. april 2012

nå må du spise den deilige glassmaten din lille venn!

Litt inspirert av noe jeg leste på et baby forum her om dagen, føler jeg et intenst behov for å skrive litt om barnemat, ja for det gjør jeg jo aldri. Og for å holde profilen oppe som barnematsblogger, så må det jo komme noen mat innlegg i ny og ne.Det er kanskje noen som synes det har blitt litt mye sying i det siste? På tide å oppdatere bloggnavnet mitt også kanskje, mammas mat og søm, hva synes dere?

Men greia er at mange fortsatt gir sine 17 mnd gamle babyer middagsglass.
Og bare det. Ja til middag altså. Nå skal jeg ikke utgi meg for å være noe ekspert på barnemat, men jeg både mener og synes at en unge på 17 mnd. skal og kan spise vanlig middag. Vanlig middag, akkurat det samme som resten av familien. Biter de kan tygge på. Mat som smaker noe. Mat som gjør at de får lyst på enda mere mat. Mat som skjerper sansene. Mat de kan plukke med fingrene . Mat de kan søle med. Lista kan fortsette i det uendelige.


Hva spiser din 1 1/2 åring og får han/hun lov til å grise og kose seg med gaffel og skje, kanskje til og med en kniv?
Dyp konsentrasjon må til når man skal spidde maten sin

Ja jeg vet at glassmat kan være greit å ty til noen ganger, men ikke hver dag.

13 kommentarer:

  1. Herlig innlegg, kunne ikke vært mere enig! Så flink han er som spiser uten smekke og uten å søle en dråpe?;) Her må vi nesten spyles etterpå, men spise sjøl må vi jo okke som.

    SvarSlett
  2. ingrid, det er kun når det er mat uten saus, ved spagetti bolognese feks så kommer heldekkene smekke på :) også har man jo to støvsugere under bordet som fanger opp restavfall....

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig enig med deg! Våre barn har fått spise vanlig mat fra de var et halvt år. Mat på glass smaker jo ingenting! Det gjør ikke meg noe at mødre tyr til glass, altså, det kan jo være lettvint og greit. Men når jeg ser unger på halvannet som kun får babymat på glass... (himle himle...)

    SvarSlett
  4. enig Pia, og et glass kan jo være bra når feks de voksne skal spise thaicurry suppe med reker :)

    SvarSlett
  5. Her er snuppa på 14 mnd ganske så sta på hva og hvordan det skal spises. Hun har lenge spist det samme som oss, eller en variant av det, og nå i det siste skal hun "klare selv". Løsningen har blitt at hun får en skje og vi voksne har en skje, for det er lite hun får i munnen hvis hun skal spise helt på egen hånd.
    Enig i at når barna er så store at de kan spise voksenmat, så bør de gjøre det, men jeg tenker at det kan være unntak innimellom - de voksne skal spise sent, man er ute på tur osv. Jeg pleier da å noen enkle løsninger (restene fra i går, en karbonade og litt grønnsaker, havregrøt..... osv)

    SvarSlett
  6. jeg elsker rester!!!! Er mye alene med lillemann, så når han får restene fra dagen før, så trenger ikke jeg lage noe til meg selv og kan ta en brødskive, salat eller suppe, noe lettvint, er så deilig iblant :D hurra for rester! :D

    SvarSlett
  7. Prinsen her i huset er bare 6 mnd (i morgen faktisk! HURRA!), og jeg er litt for hjemmelaget mat fra starten av. Minst mulig glass. Så her blir det glass når jeg enten ikke har tatt opp fra fryseren, eller vi er på tur. Og for øyeblikket prøver jeg å finne enkle oppskrifter på retter med kjøtt i, så akkurat det får han på glass nå da.
    Men kan aldri i verden se for meg at han spiser mat på glass om 8-10 mnd altså!

    SvarSlett
    Svar
    1. gratulerer med 6 mnd! :)
      Det er kjempegøy å lage hjemmelaget barnemat, ble helt hektet da lille var på den alderen, du har sikkert sett at det ligger mange oppskrifter med kjøtt her på bloggen som feks denne: http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/06/kylling-bakt-i-tomatsaus-med-krydder.html

      kos deg med matlaginga :)

      Slett
  8. Jeg kan ikke si meg mer enig! De må da få ordentlig middag når de er 17 mnd og lenge før det og.

    SvarSlett
  9. ja man skulle tro det :)

    SvarSlett
  10. Gir noen barna sine glass når de er 17 mnd? Virkelig?
    Vi har i grunn ikke brukt ferdig-glass så veldig mye. Jeg synes barna fort blir moden for voksen mat. Det er bare snakk om litt tilpassing av måltidene.
    Blir spennende å se dine dynetrekk-klær.
    Ellen :)

    SvarSlett
  11. Hei Jill!
    Lillesøster hos oss spiser vanlig mat.
    Hun spiste alene ganske tidlig, men jeg tror at det er mange foreldre som ikke tenker tanken på at det går greit. Dog har jeg ofte dårlig samvittighet for at det blir for mye søtt. For når storesøster får, må vel lillesøster også få, eller?

    SvarSlett