mandag 30. april 2012

Min oppskrift på heklede uggs/babytøfler/ballerinas

Mange har spurt meg hvilken oppskrift jeg bruker på mine heklede babysko og uggs.
Oppskriften har jeg selv laget etter utallige forsøk med prøving og feiling.
Du må gjerne bruke den til hva du vil, men link gjerne tilbake til meg om du bruker den, vil gjerne se dine uggs også. Siden oppskriften er hjemmesnekret, så er det sikkert rom for store forbedringer, kom gjerne  med innspill.

Garn: Drops Nepal eller lignende
heklenål: 3.5-4
Str 0-3mnd (3-6mnd) (6-9mnd) (9-12mnd) Jeg har heklet med både heklenål 3.5 og 4, har funnet ut at hvis jeg legger opp til str 6-9 mnd med nål 4, så blir str mere 1 år. Så prøv deg frem med hva som passer til din heklefasthet.

Sålen

1.omgang: Legg opp 10 (12-14-16). 1 fm i andre masken fra nålen. Fm videre til siste maske. 3 fm i siste maske. Fortsett rundt over knutemasken med fm og avslutt med kjedemaske i første oppleggsmaske.

2.omgang: Legg opp en maske. 2 fm i neste maske, 1 fm i neste 3 (4-5-6), 1 hst i neste 4(5-6-7)masker, 2 hst i de neste 3 maskene, 1 hst i de neste 4(5-6-7) maskene, 1 fm i neste 3(4-5-6) masker, 2 fm i neste maske, 1 fm i neste maske, kjedemaske i oppleggsmasken du la opp i begynnelsen av omg.

3.omgang: Legg opp 1 maske, fm i neste maske, 2 fm i neste maske, 1 fm i neste 8 (10-12-14), 2 fm i neste maske, 1 fm i neste 4 masker, 2 fm i neste maske, 1 fm i neste 8 (10-12-14) masker, 2 fm i neste maske, 1 fm i neste maske, kjedemaske i første fm.

4. omgang: Legg opp 1 maske, 1 fm i de neste 2 masker, 2 fm i neste maske, 1 fm i neste 5 (6-7-8), 1 hst i neste 4(5-6-7), 2 hst i neste 2 masker, 1 hst i neste 2, 2 hst i neste 2, 1 hst i neste 4 (5-6-7), 1 fm i neste 5 (6-7-8), 2 fm i neste maske, 1 fm i de neste 2 masker, kjedemaske i første fm.

Skoen

1. omgang: Legg opp 1 maske, fm i den bakre maskebuen hele veien rundt. Kjedemask i første fm.

2 og 3 omgang: Legg opp en maske og fm rundt hele skoen som vanlig. Kjedemaske i første fm.

4 omgang: Legg opp en maske, fm i samme fm, fm 9 (10-11-11), fm to sammen, 2 staver sammen, 1 stav, 3 staver sammen, 1 stav, 2 staver sammen, 2 fm sammen, fm videre rundt til starten og kjedemaske i første fm.

5 omgang: Legg opp 1 maske, fm i samme fm, fm 7 (8-9-9) masker, 2 fm sammen, 2 staver sammen, 3 staver sammen 2 staver sammen, 2 fm sammen, fm videre rundt til starten og kjedemaske i første fm.

6 omgang: Legg opp 1 maske, fm i samme fm, fm 5(6-7-7) masker, 2 fm sammen, stav, 3 staver sammen, stav, 2 fm sammen, fm videre rundt til starten, kjedemaske i første fm, klipp tråden og sy inn endene.

Når jeg lager vristen på skoen (eller hva det heter), så pleier jeg å holde skoen med midten foran meg og sjekke at den ser fin ut, hvis jeg synes den har vridd seg litt, så forandrer jeg på antall masker jeg bruker i omg 4, 5 og 6. Prøv deg frem, som sagt så er oppskriften hjemmelaget og jeg forandrer litt underveis hvis jeg trenger det.
Klaffen:

Vreng skoen hold den med fronten mot deg og finn ut av hvor du vil at klaffen skal starte. Jeg pleier å starte i den 2 eller 3 masken fra midten. Prøv deg frem til hva du synes er best.

Kjedemaske i den 2 eller 3 masken fra midten, legg opp ca 16 masker, prøv deg frem med hvor lang du vil ha klaffen. Hst i 3. maske fra nålen (knapphull), legg opp 2 masker, hst til første oppleggsmaske, hst i samme maske som du kjedemasket i, fortsett rundt med hst til du kommer mot midten av skoen og har ca 3 masker igjen, 2-3 fm sammen.

Legg opp 2 masker, snu og hst hele veien tilbake til knapphulls siden. Legg opp 2, snu og hst hele veien tilbake igjen, legg opp 2, snu og hst tilbake til starten av klaffen og lag et nytt knapphull på samme måte som forrige knapphull.

Hst hele veien rundt og tilbake igjen, avslutt med en omg med fm hele veien rundt, også i midtgangen av skoen hvor du laget 2-3 fm sammen i starten og under klaffen. Fest trådene og sy i knapper.

For å lage høyre sko, bruk samme fremgangsmåte, men når du skal legge opp til klaffen, så må du snu og fm ned alle maskene for at resultatet skal bli likt den venstre skoen. Samme med siste omg med fm, sjekk at det blir likt på begge skoene og at ikke den ene skoen har speilvendte fastmasker.

Klaffene kan du lage så høye du bare vil, jeg pleier å lage de ca 7 cm for en stor str. Hvis du vil bruke store knapper, så er det nok med 2 knapphull, men hvis du bruker mindre knapper, så er det penest med 3 knapper synes jeg.

For å lage ballerinas, bruk samme fremgangsmåte men ikke legg opp så mange masker for klaffen, mål deg frem, ca 12 bruker jeg.

Håper dette er forståelig og at du får noen fine uggs ut av dette, bare spør hvis du lurer på noe, så skal jeg forsøke å hjelpe. Lykke til!

52 kommentarer:

  1. Kjempefine, denne må jeg ta vare på! Takk for at du deler oppskrift:)
    Ser du har heklet sånne kule conversesko også=D

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får glede av den og at den ikke gir deg like mye hodebry som den har gitt meg :)

      Slett
  2. Tusen takk for at du deler oppskriften. Den har jeg lett etter lenge :)

    SvarSlett
    Svar
    1. gleder meg til å se bilder :) håper den er forståelig. Ha en fortsatt fin 1.mai :)

      Slett
  3. Noe av grunnen til at du har mange treff i dag, e fordi Strikkeverden har linket til deg på FB...

    SvarSlett
    Svar
    1. aha derfor, trodde blogger gikk bananas :D

      Slett
  4. De var utrolig fin, og de må selvsagt prøves ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. får helt prestasjonsangst, men som sagt, håper folk kommer med forbedringer til oppskriften :)gi meg et hint når du er ferdig, de er forholdsvis hurtige å hekle

      Slett
  5. Hei! Så fin oppskrift, takk for at du deler! Jeg har delt linken til oppskriften på Pinterest, og det virket som mange likte den der og :)
    Ha en fin dag!
    Mvh Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. så morsomt med mange tilbakemeldinger, håper som sagt at alle blir fornøyde med oppskriften når de har prøvd den, for selv om jeg har heklet disse mange mange ganger, så kan jeg fremdeles plages hvis jeg ikke følger nøye med på hva jeg gjør :D

      Slett
    2. Jeg skal prøve meg på oppskriften din en dag ganske snart, gleder meg! Ugg'ene er jo så kule!
      Anbefaler forresten Pinterest, om du ikke er der fra før! Jeg har funnet masse inspirasjon til hekle- og strikkeprosjekter der (og masse annet også)! Digger Pinterest <3
      Ser at linken jeg la ut om denne oppskriften er blitt delt over 67 ganger på bare noen få timer :)De fleste er nok engelske brukere, så de skjønner nok ikke oppskriften, men de blir sikkert inspirert :)
      Mvh Hanne :)

      Slett
    3. jeg googlet pinterest, ante ikke hva det var :) ser spennende ut og takk for at du delte linken der, kanskje jeg burde oversette den til engelsk også i samme slengen :D

      Slett
    4. Det hadde sikkert ikke vært så dumt med en engelsk versjon, nei :-) si ifra om du trenger invite på pinterest, så skal jeg ordne det :-) Hanne :-)

      Slett
    5. Hanne, jeg får sette meg ned en kveld å se om jeg kan oversette den :) men det får vente, har så mange syprosjekter som venter :D
      Send meg gjerne en invite

      Slett
    6. Trenger mail-adressen din for å få sendt deg invite :)
      Hanne :)

      Slett
    7. jillho50@hotmail.com

      Slett
    8. Invite sendt :-)

      Slett
  6. Di er så søte di uggsene, skulle virkelig prøvd meg på noen sånne men har ingen som er så små rundt meg for tiden ;o)
    Kjempe flott blogg du hadde her så jeg legger meg til som følger. Alltid morsomt med ny inspirasjon ;o)
    Ha en strålende kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. velkommen :) alltid hyggelig med nye følgere. Du får hekle bare for å hekle, hehe :)

      Slett
  7. Nybegynner i hekling, å forstår ikkje heilt steg 4-6, korleis det skal sjå ut, har du eit undervegs bilde på korleis det ser ut, før du har begynt på klaffen?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. skal se om jeg ikke kan finne en halvferdig sko :)

      Slett
  8. Disse var skikkelig tøffe :) Men som anonym over meg så forstår jeg ikke hvordan jeg skal gjøre omg 4-6.Fm i samme fm,hvilken fm tenker jeg da :) Håper du har mulighet til å forklare litt nærmere.Men uansett takk for mange fine oppskrifter :)

    SvarSlett
  9. beklager så sent svar, men kommentarer som blir sendt til moderering av en eller annen merkelig grunn, de blir borte, får ingen bskjed om at de er der :(

    Men om du ikke fant ut av det med heklingen, så er fm i samme maske=

    når du har lagt opp en maske, så fastmasker du i den masken som er nærmest nåla :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oki.Men når du skriver to staver sammen el 3 staver sammen mener du da dobbelstav og trippelstav.

      Slett
    2. ja det er nok en bedre måte å si det på :D

      Slett
  10. tusen takk for kjempefin oppskrift! Nå har jeg heklet både uggs og ballerinas, og dette er helt klart den greieste uggs-oppskriften jeg har heklet.

    SvarSlett
  11. Tusen takk for kjempefin oppskrift :) Måtte endre litt på den, fant ut att når det står staver sammen menes det stavgrupper, kan det stemme? Jeg tøva dem litt etterpå å da synes jeg de ble enda finere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. bilde? :)

      når jeg mener staver sammen, så ja, så er det feks to enkeltstaver sammen :) forvirrer meg selv noen ganger, men jeg er omtrent selvlært, hehe

      Slett
  12. jeg har litt problemer med skoen, skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte, lurer litt på om jeg gjør helt feil, for stemte ikke med maskeantall for meg på sålen heller :S

    SvarSlett
  13. Jeg har litt problemer med oppskriften, fikk ikke til og gå opp på sålene, og skjønner ikke hvordan jeg skal starte på skoen :S svar meg gjerne på mail .

    SvarSlett
  14. Hei. Jeg tester ut oppskriften din nå. Er ganske nybegynner egentlig. Men hva mener du med å "legg opp en maske"? Hvordan gjør man d midt i arbeidet?

    SvarSlett
    Svar
    1. her er en link til hvordan øke :)

      http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/lessons_crochet.php

      Slett
  15. Du kunne vel ikke lagt ut en video om hvordan du lager de? Er nybegynner og klarer ikke helt å lese oppskrifter.. Har så veldig lyst å lage sånne, de var jo så utrolig fine :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. kanskje jeg må holde kurs, hvor bor du? :D
      Kan arrangere hekle booties kurs i oslo omr :D

      Slett
  16. hehe ja kanskje du burde d, sikkert flere som vil lære seg ;) Jeg bor 1,5-2 times kjøretur/tog unna oslo..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo ikke SÅ langt unna for å lære seg å hekle booties :D
      Du får skrive deg på den uoffisielle påmeldingslista :)

      Slett
  17. Hei!
    Har heklet helt til 4 omg på skoen nå , å jeg klarer ikke få det til .. har prøvd flere ganger nå , men den ser helt rar ut når eg er "ferdig".
    2 staver sammen - betyr det at du hekler 2 staver i samme maske eller dobbeltstav?
    og fm to sammen - hva betyr det? at jeg skal hekle 2 fm i samme maske (øke) eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe skal ikke være lett :) tror man trenger en god porsjon improvisasjon til oppskriften :D
      har du heklet 4 omgang eller er det 4 omgang du lurer på?

      Slett
    2. Hei

      Vet det er litt lenge siden du har heklet disse, men jeg lurer også på det kine lurte på. Jeg sliter med omg 4. Har heklet fm i samme fm, og 10 fm bortover, men skjønte ikke helt det med fm to sammen. Skal jeg hekle 2 fm i en maske??
      2 staver sammen betyr det at jeg skal hekle 2 staver som dobbelstav eller 2 staver i samme maske??

      Slett
  18. og er det på sålen eller skoen du er?

    SvarSlett
  19. Hei! Nydelig babyboots :) Jeg har også kommet til 4 omg-men får den ikke helt til der. Klarer du og beskrive litt mer forståelig der? :)

    r_brubakk@hotmail.com

    Mvh Rebecca

    SvarSlett
    Svar
    1. 4 omgang på sålen? :)hvis det er på sålen så skal det økes altså strikkes flere staver i en maske

      Slett
  20. Tusen takk for ei flott oppskrift. Dessverre måtte æ justere en del underveis, så da laga æ ei litt oppdatert oppskrift på min versjon :)
    Men æ har nu linka dæ på blogginnlegget mitt, sia det va di oppskrift æ gikk utifra :D

    http://trinesgleder.blogspot.no/2012/11/hekla-babyuggs.html

    Ha ei fortsatt flott helg!
    Klæm Trine

    SvarSlett
  21. Jeg sliter også med å forstå omgang 4 på skoen :( Vil så gjene hekle disse da de ser så fine ut.

    SvarSlett
  22. Jeg sliter også med omgang 4 på skoen :( Vil så gjerne få de til da de er så fine.

    SvarSlett
  23. Takk for oppskrift og inspirasjon. Jeg har brukt oppskrift på sålen din til babysko
    http://villevesten.blogspot.no/2013/06/babysko.html

    SvarSlett
  24. I omgang4 på skoen så står det :, fm i samme fm, fm 9 (10-11-11), fm to sammen,

    Mangler det tall forran der eller skal man prøve seg frem til antall fm i samme fm? Skjønte ikke den helt jeg

    SvarSlett
  25. Jeg lurer på noe av det samme.
    Skoen, omgang 4.

    Når jeg kommer rundt fra omgang 3 og tar en kjedemaske i siste fm, tar jeg da en ny fastmaske i neste maske eller skal jeg ta to fm i en fm?

    Trodde "legg opp maske" betydde 1 luftmaske.

    Og videre, står det bare "fm 9". Mener du da 9 fastmasker i den ene fastmasken, eller 1 fm i neste 9 fastmasker?

    Har såå utrolig lyst til å mestre disse nyydelige skoene.

    SvarSlett
  26. Nå er det år og dag siden jeg har heklet disse og husker dessverre ikke oppskriften i hodet lengre, men en ting vet jeg, du skal ikke ta 9 fm i en maske :D Har nok ment at du skal hekle 9 fm videre :)

    SvarSlett
  27. Skjønner ikke omg.4- tror jeg må gi opp

    SvarSlett
  28. Har prøvd meg på disse skoene en del ganger nå og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal hekle for ikke å få speilvende masker på høyre sko. Hva mener du med snu og fm ned? Man hekler jo halvstaver. Har forsøkt på alle mulige måter, som da sikkert ikke er alle :-) så nå spør jeg - vet det er lenge siden dette innlegget. Håper på svar for det en kjempefine sko :-)