søndag 11. mars 2012

Hva sier du lille venn? Bablisk-norsk oversettelse

Lillemann på snart 17 mnd har et enormt ordforråd.
Eller det kommer vel ann på øyet som ser, eller øret som hører passer vel bedre å si her.

Som den supermammaen og språktolker jeg er, skjønner selvsagt JEG hva lillemann sier og mener.
Værre er det for andre som ikke snakker bablisk.

La meg bare ta et par eksempler.

Ba.
Ba kan bety bade, ball, banan, bamse og makka pakka! hm.....

Bæ.
Bæ kan bety æsji bæsji, bestemor og sau.

Ku.
Ku betyr stort sett alle dyr som minner om ku, som feks hest, elg, rein, hjort osv.

Pu.
Pu er et av favorittordene som betyr pupp eller Hinkel pinkel.

Ga.
Ga er hunden vår Mila! ??

Ma er lett, for det betyr mat og kun det. Heldigvis.

Se se se se se se se blir sagt helt til jeg gir etter og setter på tøfferud. Så den er ganske lett den også.

Selvsagt sier han noen lengre ord også, men de er jo så lett å forstå at de ikke trenger oversettes fra bablisk.

Er du også en supertolker av bablisk?

7 kommentarer:

  1. Nå kan du skrive "oversetter" også på CV'n din!

    SvarSlett
  2. Herlig. Denne er gøy å se tilbake til om noen år :)

    SvarSlett
  3. lammelår; burde gi meg supre jobbtilbud :)

    Marianne; ja for utrolig hvor fort man glemmer, sikkert fordi det er sånn en hurtig utvikling at vi eldre ikke helt kan følge med :)

    SvarSlett
  4. Fantastisk! Her gikk det mye i titti en stund, som da betyr jippi, pusi, eller titt tei. Men nå sier han titteeeei. :D

    SvarSlett
  5. herlig :) nye "ord" kommer stadig til, så jeg må hele tiden kurses i hva de betyr. Endelig har han lært seg navnet på den andre hunden, Lucy er nå Gu :) Hurra, for et geni jeg har! :D

    SvarSlett
  6. Endelig fikk jeg til å komentere her inne, de siste gangene jeg har vært innom har komentarfeltet vært borte. Uansett, kjenner igjen flere av ordene her oppe ja :) Det siste i tilskudde er: Tåååå og gooo (det betyr sko). Og appropo sko, for noen herligheter så var avbildet i innlegget over. Har ei venninne som venter i juni, så da må jeg innom epla butikken din etterhvert, klem

    SvarSlett
  7. Ingrid, så bra at du er tilbake i kommentarfeltet :D Utrolig hvor opptatt de er av gooo disse små. Kai elsker sine små crocs (kjempegode å ødelegge med biting), de såkalte goretex ble hurtig byttet ut med cherrox som er så geniale at hvis jeg setter han ned på gulvet med de på, så kommer han seg ingen veier også har han fått seg molo converse sko som er litt store, men han digger dem, vil ha go på hele tiden :)

    Du kan kjøpe heklede sko gjennom bloggen hvis du vil :)

    SvarSlett