tirsdag 7. februar 2012

Borte bra hjemme best?

Det skulle ikke være så lett å komme tilbake til gamle Norge etter så mange år i utlandet. Man var nok blitt mere spansk enn man trodde.

Å få en mobiltelefon feks er ikke bare bare. Først må man ha en jobb og så må man ha jobbet i minst 3 mnd før man kan få et abonnement. Selvsagt kan man få seg et kontantkort eller man kan få noen til å kausjonere for seg sånn at man kan få en flashy telefon med det samme. Men å bli kausjonert for pga en telefon, nei der går grensen.

Så var det det med jobb. Og tror dere ikke jeg får begge jobbene jeg ville ha, god lønn, gode betingelser, de går til og med med på å tilrettelegge arbeidstiden, slik at det blir lettere å hente i barnehage osv. Med andre ord, ny flashy telefon med abonnement i sikte.

Men, så kommer det til hvor jeg har missforstått grundig. Jeg trodde at full barnehagedekning betydde at alle som hadde krav på det, fikk plass til barna sine. Men nei der tok jeg jo grundig feil. Så da er det bare å annonsere etter dagmamma, spørre alle du kjenner, spørre de du kjenner om de kjenner noen som kanskje kjenner noen de kjenner man kan stole på.
Annonsen resulterte i nada! Ingen vil være dagmamma lengre! Det var til og med en reportasje i lokalavisen uken før om andre mødre som slet med det samme, så jeg hadde ikke høye forhåpninger.

Så da har jeg vært nødt til å si fra meg to jobber og bli hjemmeværende til august. Ikke rart at man lengter tilbake til sol og varme og huset sitt, venner, jobben, babysvømming og Kais venner. Ja for å være hjemmegående i Norge er ikke det samme som å gå hjemme i Spania. 22 bitende kuldegrader og en lang periode med -10 eller mer, gjør sitt til at man blir småkoko av å være inne.

Men for å være positiv, så er huset i Spania utleid og mørketiden er over, dagene er lysere og om ikke lenge er det vår i sikte og om ikke så altfor lenge er det august og et nytt barnehageår.

6 kommentarer:

  1. Uff dere har sånn en tung startfase, men jeg er sikker på at våren bringer med seg både nytt håp og gode løsninger. Det med barnehagedekninga er isiotisk. Men det blir sikkert deilig å være hjemme med Kai når været og varmen er bedre. Og kontantkort er vel ikke krise, en stund i alle fall? I det minste er ekstremkulda over. :)

    SvarSlett
  2. Må smile litt når jeg leser det du skriver, hehe, tenk at man kan irritere seg over kontantkort og lignende når det er så mange andre ting å bekymre seg over :) Gleder meg til våren :D

    SvarSlett
  3. Så kjedelig da Jill. Men bra du ser litt humoristisk på det og det som du sier, andre ting å bekymre seg over :) Gleder meg også til våren! Lei av å pakke oss inn i masse klær bare for å stikke nesen ut døra.

    SvarSlett
  4. Jeg får ihvertfall strikket, heklet og sydd masse :D

    SvarSlett
  5. Hei Jill,
    Jeg synes nå det var trist å høre at du måtte takke nei til jobber du ville ha, da! Men jeg forstår på de fleste at det med barnehage i Norge ikke er så lett som man skulle tro og ønske. Beda nyter sine fire timer i bhg her, får trent spansk som jo mamma'n stadig har dårlig samvittighet for ikke å beherske bedre ;-)
    Skjønner godt at du savner Spania. Skal ikke melde om været, jeg!
    Stor klem til deg og Kai fra Beda og meg :-)

    SvarSlett
  6. Hei snilleste Maud :)
    Kai savner lekekameraten sin, han er mer glad i andre barn nå :D Skulle gjerne sittet på terassen din i morgensolen mens kai og beda tusla rundt, drømme drømme :)

    SvarSlett