torsdag 19. januar 2012

Hjemmelagde polarbrød

Lillemann liker veldig godt polarbrød, men etter å ha fundert litt googlet på hva han egentlig får i seg av næring og diverse gjennom disse lefsene, fant jeg ut at jeg heller skal bake de selv. Fant en basis oppskrift på nettet, men hadde ikke samme meltyper som de hadde brukt, så her er "min" oppskrift.






100 gr havregryn
450 gr melblanding av grovbakst og fin rugmel
450 gr hvetemel
25 gr sukker (kan godt sløyfes)
1 pose tørrgjær
1/2 ts salt
2 1/2 dl vann
3 dl melk
1 dl vita hjertegod olje
2 ss linfrø blandet ut i litt vann


Bland sammen de tørre ingrediensene og tilsett vann, melk og olje. Rør godt sammen og hev i 45-60 min.
Elt godt og del i så mange emner du vil ha, etter hvor store brød du vil ha, trykk eller kjevl flate, hull de med en gaffel og stek på 225 gr i rundt 8 min til de er lett brune. Avkjøl på rist. Nytes nystekte og frys resten og ta opp etter behov.




5 kommentarer:

  1. Jeg elsker polarbrød! Og jeg digger at du er tilbake med dine utsøkte oppskrifter :) Har forresten kjøpt meg ei kokebok av hun du anbefalte, så nå får Anna mye godt til middag.

    SvarSlett
  2. Kom over bloggen din nå når jeg søkte etter reisemål i Spania. Er det slik at du har bodd i Spania og flyttet hit til kalde Norge?? Vi har en forkjærlighet for Barcelona og er dermange ganger i løpet av året!!

    Men du verden så flink du er til å strikke, der er ikke jeg god!!! Nydelig gutt du har og den oppskriften på Polarbød skal jeg jammen prøve meg på i dag. Nesten 20 minus her på Hedmarken og det betyr innevær!!!

    Klem Lena

    SvarSlett
  3. Ingrid: takk skal du ha, mye godt i den boka ja men her er det fiskegrateng og kjøttkaker som er Kais favoritter for tiden, god gammeldags norsk husmannskost :)

    Lena: ja vi har bodd i spania i over 9 år, i en by som heter Estepona, likte oss kjempegodt og hvem vet om vi en dag vender tilbake, men akkurat nå er vi tilbake i Norge og har kun -4.8 gr idag. Hadde ikke strikket på mange år, men da vi kom opp hit fant jeg fort ut at det er ull som gjelder :)
    Koselig at du fant veien inn hit og håper du fortsetter med å følge oss.

    Ha en god dag begge to :)

    SvarSlett
  4. Hei, så koselig at du er tilbake, har savnet bloggen din!! Kjempefine strikkeklær du har laget. Her har det ikke vært tid til mye strikking, men heldigvis har jeg en superflink søster, og ullklær trengs, ja - minus ti grader i dag! God helg! Klem fra enits40

    SvarSlett
  5. Heisann Enits, koselig at du også kom innom selv om jeg har vært fraværende en stund :) Alt bra med den lille og barnehage? -11 her idag og blir sikkert kaldere, men bonus er at jeg tror vi ser sola idag :D

    SvarSlett