tirsdag 11. oktober 2011

Ting du ikke visste du burde vite men nå får vite

På bondelandet hvor jeg er for tiden, har vi en imponerende samling av kjærringrådsbøker.

Bestemammaen er en av de få som ikke er på nett og nok ikke kommer seg på nett heller.
Ergo gjør hun ikke som oss andre, googler når det er noe man lurer på, hun bruker oppslagsverkene sine.

Har du influensa, rustflekker på rustfritt stål, kaffeflekker på teppet eller elg i hagen, så kan kjærringrådsboka gi deg svaret.

Se bare her,

Mot elg i hagen anbefales det å henge et såpestykke opp i et tre! Elgen forsvinner med det samme den kjenner såpelukta! Wow, dette visste jeg ikke, virkelig nyttig informasjon, elgen vil ikke bli rein.

Er du en av dem som foretrekker like tykke/tynne agurkskiver? Bruk ostehøvelen! Her tar jeg av meg hatten, dette visste jeg virkelig ikke, eller det gjorde jeg jo, ble bare så imponert av hvor langt vi er kommet etter at kjærringrådsboka ble skrevet i 1993. Men visste DU ikke det, så vet du det nå.

Binders på kokeplaten for å holde maten varm men ikke kokende. Strø binders på kokeplata og sett kasserollen over. Etterpå er det bare å samle bindersene i en eske klar til neste gang. Beste tipset jeg noen gang har hørt om!

Brenner du lørdagsgrøten?? Vel da skal du la 1 dl vann fosskoke i bunnen av en gryte før du tilsetter melk. Juhuu, lørdagsgrøten er reddet!

Ha en god kveld og bare gi lyd hvis du trenger flere kjærringråd.

Tipsene er hentet fra Nært&Lurt, Tips fra Nær-TV, redigert av Lottelise Folge og Andreas Lunnan

4 kommentarer:

  1. Jeg visste ikke om dem andre, bare det med ostehøvelen :) Jeg har alltid brukt den, for jeg liker ikke tykke argurkskiver.
    Ja, google er virkelig en venn altså, skjønner ikke hvordan jeg skulle gått tilbake til oppslagsverk i andre former nå ;) Skummelt avhengig av både pc og internett!!

    SvarSlett
  2. Hehe, da lærte du noe nytt :D Måtte le litt av den med elgen, visste ikke at folk egentlig hadde problemer med elg i hagen, her har vi elg oppi skogen, men tror ikke den kommer ned hit, men gjør den det, skal jeg henge opp såpe :D

    SvarSlett
  3. Tihihi Elgen vil ikke bli rein. ;p

    SvarSlett
  4. hehe ja ikke sant, ekte nordnorsk humor :D

    SvarSlett