mandag 24. oktober 2011

Hjemmelaget grøt til lillemann

Lillemann har vært veldig grøtlei i det siste og alt av kjøpegrøt har fått et blankt nei og han har vridd seg vekk i avsky. hm, har du noen gang smakt på småfolk sine grøter, smaker pyton rett og slett, så skjønner jo egentlig at han er lei av pappgrøt.
Hjemmelaget havregrynsgrøt av lettkokte havregryn har heller ikke vært noen suksess, enda, men det kommer vel, for alle liker jo havregrynsgrøt?

Vel, idag laget jeg en grøt av grovbakstmel som består av rug og hvete, lettkokte havregryn og helmelk. Hadde på litt meierismør og kanel og vips, så var grøt toppers igjen. Man kan også tilsette litt olje, feks Vita hjertegod. Du kan bruke hvilken som helst melk du vil, lett, skummet osv.
Vær forsiktig med mengden av kanel til de små, les hva mattilsynet sier her

Må ærlig talt innrømme at hjemmelaget grøt smaker MYE bedre enn Småfolk og Nestle og alle de andre merkene. Så nå er det ut med kjøpegrøt og inn med hjemmelaget.

Jeg har tidligere skrevet om hjemmelaget grøt da lillemann var mindre, da måtte den kokes på vann og mme og det falt ikke i smak, skjønner godt det, da konsistensen ble helt limete.

Men nå som han er gammel nok til å få kumelk, så er det problemet løst. Anbefaler på det sterkeste til å hive ut kjøpegrøten. (Men tror mammaen må holde seg unna denne kaloribomben hver dag :)

6 kommentarer:

  1. hjemmelaget er bra. Jeg fikk aldri minstejenta til å spise de middagsglassene jeg, ikke en eneste gang. Men fant ut at det var egentlig veldig lett å lage selv det også, bare man passer på mengden salt så er det jo bare å mose sammen vanlig potet, grønnsaker og finmalt kjøtt- som familien har til middag likevel.

    Når det gjelder de kjøpegrøtene så synes jeg faktisk hvetegrøten til Nestle er veldig god, hehe! Med litt banan! Men sunt? Nei da tror jeg nok alternativet ditt er mye bedre.

    SvarSlett
  2. Hadde egentlig glemt hvor godt det er med grøt laget på ekte melk. I spania har de for det meste langtidsholdbar melk som varer en evighet etter åpning og det blir heller ikke det samme å lage havregrynsgrøt på bare vann. Melk er liksom prikken over ien :)

    SvarSlett
  3. Den grøten må testes ut på Anna også. Hjemmelaget er jo alltid best. Men jeg må innrømme at kjøpegrøt går ned på høykant her og A spiser alle sorter. Hva er blandingsforholdet på melk/grovbakst? Og takk for oppskrift i innlegget over, den skal testes. Klem

    SvarSlett
  4. Ingrid, jeg tar det bare på øyemål, lager jeg kun til kai så tar jeg ca 3 dl melk, litt havregryn, koker opp og strør i mel til passe tykkelse. Lager jeg til oss begge, så tror jeg det er 2 ss mel jeg bruker sånn ca.
    Det er jo lettvint med kjøpegrøt da, eneste som kai har tolerert er nestle. Klem

    SvarSlett
  5. Jeg skal begynne å lage grøten selv etter at jeg så FBI på Nrk igår; http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17840442&a=1.7840442&f=/helse-forbruk-og-livsstil/&h=nrk.no

    SvarSlett
  6. ja supert program, regner med at flere vil lage sin egen babymat nå :)
    Og at det er 3 ganger så mye jern i hjemmelaget er jo bare så bra :)

    SvarSlett