mandag 17. oktober 2011

Enda et bolleinnlegg og tur med læring

Nå er det vel like før du tenker at mammaen i eksil har tatt helt av og bare tenker koffert hele tiden.
Det kan jeg berolige deg med at det har hun ikke. Så pust lettet ut og nyt en bolle sammen med oss.

I dag fikk vi plutselig bolle lyst og derfor ble mammaen satt i baking og etter lang skogstur med hundene, lillemann og dansken, smakte det kjempegodt med nybakte boller.

Oppskriften fant jeg på det søte liv.

På dagens skogstur i hele 11 varmegrader, hallo hva skjer, dette er nord Norge og vi burde ha 1 meter snø, har dansken hatt stor glede av å igjen fortelle om da han var i militæret og var ekspert på å lese kart og tyde spor.

Han har ledet kampvogner gjennom de dype danske skoger og båret tunge sekker på ryggen, sovet i hull i bakken og kommet fra det med livet i behold.

Men idag altså, har han lært sine kunnskaper om overlevelse videre til lillemann og mammaen. Han har pekt ut nord, sør, øst og vest, mosen vokser på nordsiden av trærne og trærne har flere greiner på sørsiden.

Når det så kommer til at mammaen som er vokst opp i området skal fortelle hva fjellene vi ser heter, så må jeg innrømme at hun ikke var tilstede i geografitimene og det eneste hun med stor sikkerhet kunne si, var at de fjellene der borte mot Tromsø, nokså sikkert må være Lyngsalpene. Men etter å ha googlet litt, så er det nå et mysterium hvilke fjell det er vi kan se.

Ps. Har googlet kart over fjell i området og ikke blitt klokere, her trenger jeg tydeligvis en kjentmann.

7 kommentarer:

  1. De så kjempe gode ut! :)

    Utrolig inspirerende blogg du har! :)

    Ha en riktig fin kveld!

    SvarSlett
  2. Bollene ble kjempefine og sikkert gode også.

    Det er utrolig hvor dårlig kjent en er i området en vokste opp, det har jeg sett på mange, meg selv inkludert.

    .. så er det vel aldri for sent å lære nye ting.

    SvarSlett
  3. Utrolig hvor godt boller kan smake, glad jeg ikke er lavkarbodame og neste dag lar man en bolle få 10-20 sek i mikroen og da er de som nye :)

    Jeg snakket med en kjentmann idag og han var faktisk ikke så sikker han heller, han hadde noen forslag som må følges opp på :)

    ha en fortsatt god kveld, her skal senga finnes sammen med en bok :)

    SvarSlett
  4. godt du ikke er noen lavkarbokvinne!
    for jeg blir gaaaaaaaal av alt lavkarbosnakket!!

    finste bollene jeg har sett! :)

    SvarSlett
  5. Fine boller!
    Jeg er like dårlig som deg på nærområdet mitt, rart det der...

    SvarSlett
  6. lavkarbo må være så kjedelig, ingen boller, ikkenoe brød, pasta og ris, huff :)

    merkelig det der med at vi ikke kjenner nærområdet vårt, men jeg er en kløpper på å peke ut fjell, elver og daler i omr vi kommer fra i spania :)

    SvarSlett