mandag 10. oktober 2011

Brrr, her var det kaldt ja

Etter 9 år i varme strøk er det ikke til å stikke under en stol at vi synes det er litt vel kaldt i Norge.

Igjen har vi planlagt skikkelig godt og valgt den dyreste årstid å flytte land på. Typisk.

Det er jo ikke småsaker man må ha for å overleve vinteren.
Har med stor interesse fulgt debattene inne på småbarnsforumene om hvilke dresser man MÅ ha og ikke minst hvilke man skal styre unna. Det samme gjelder for ulla. Det finnes bra ull og dårlig ull, dyr ull og svindyr ull. Her er det feks ganske dyr ull spør du meg, men veldig stilig ull.
Stilig ull fra Wolland


Her skal lillemann kles i ull fra topp til tå. Faktisk så er det så kaldt her nord allerede at jeg ikke har rukket å hamstre inn alt av ull og vann/vind tette greier.

Derfor har vi satt bestemammaen i strikking og hun har produsert sokker, bukse og holder på med et par votter i skrivende stund. Hvordan går det med vottene mamma, sier jeg, lillemann fryser på fingrene, du må strikke fortere!! Stakkars bestemammaen strikker natt og dag, nesten som en arbeidsleir det her, ikke får hun betalt heller.

Regner med hun blir kjempeglad når hun hører at storesøster har lagt inn ordre på nye selbuvotter og regner hun blir kjempe imponert når hun hører at de to parene hun strikket ifjor til storesøster er borte. Jeg har forslått at storesøster må ha sånt bånd i vottene som hun trer gjennom ermene på jakken eller votte klyper.

Fikk telefon fra dansken min tidlig i går morges. Han hadde gått altfor tidlig for å vente på bussen og nå frøs han. Har du lue på? Nei...
Har du skjerf på? Nei....
Vintersko? Nei...
Hansker? Ja, takk og pris for det, for ellers hadde han fryst ihjel, det er jeg sikker på.

Tar nok ikke så lang tid nå før han har lært å kle seg etter forholdene. Vi er ikke i syden lengre.

4 kommentarer:

  1. Overgangen fra varmt til kaldt er hutrende! Når temperaturovergangen er motsatt vei er det rent deilig med et par pluss.

    Nøstebarn er dyrt, men bra, men aller best er hjemmestrikket (ikke undertøy, da). Heldig er du som har en privat strikkepraktiserende!

    SvarSlett
  2. ja deilig med privat strikkende bestemor, tenkte jeg virkelig kunne sette henne igang med storproduksjon også åpne en epla butikk :)

    Neste plagg på agendaen er en heldress i marius mønster.

    Selv skal jeg også ta til pinnene og heklenålene og se om jeg får strikket en lue kanskje :) og heklet en muffins

    SvarSlett
  3. Har gått glipp av flere innlegg her i det siste, ser jeg. Ull er gull, men det må ikke være av det dyreste da. Likte den på bildet. Minner om et barneklesmerke jeg tror heter urban elk. Dyrt, men kult. Her samles det og spares på hjemmestrikka ull. Er faktisk panisk redd for å miste eller ødelegge ullsokker min bestemor har strikka til meg, så de brukes forsiktig og handvaskes nøysomt. De går nok i arv en dag, fremdeles tilsynelatende nystrikka i ulla, tror jeg. :)

    SvarSlett
  4. har du ikke satt varsel på at nå kommer nye innlegg fra meg???? :))
    Ull er bra og bra er det også at han ikke er allergisk mot det som mange er. Godt at vi begge har folk som kan strikke for oss men, jeg skal gå igang med en heldress til lillemann, hjelpes, blir den ferdig i år? :)

    SvarSlett