søndag 31. juli 2011

Hva skal ungen tygge på?

Som flere sikkert har fått med seg, så har jeg vært hjemme i deilige, vakre Norge på 3 ukers ferie. Kunne ikke ha hatt det bedre, har koset meg masse med ungene mine og nytt det nord norske været.

Men vekk fra våre daglige rutiner, har det ikke blitt tid hver dag til å lage mat som lillemann kan spise, derfor har jeg for første gang tydd til glass mat! Hjelpes. Gikk til innkjøp av 8 mnd glass med store forventninger.

Dette er jo hva de fleste babyene spiser, så skulle jo gå bra det. Men må si jeg ble overrasket av konsistensen, den var jo finere most enn grøt. Nå vet jeg ikke med deres babyer, men lillemann på 9 mnd har 8 tenner og selv om han ikke hadde hatt så mange, så hadde han sikkert brukt gommene til å mose maten med. Ikke smakte det spesielt godt heller, så jeg krydret litt selv og kjøpte glassene beregnet på 1 åringene istedet.

Men dommen fra både meg og lillemann er at glassmat er krisemat, akkurat som Mc.Donalds er absolutt krisemat for meg. Men hva mener dere, har jeg kanskje kjøpt feil merke, eller er alle glassene like finmoste?

Nam nam torsk i hvit saus

7 kommentarer:

  1. Jeg aner ikke, kjøpte aldri glassmat da jeg hadde baby. Det beste er jo å lage maten selv, men noe upraktisk når en er på tur og ferie. Han kan vel spise vanlig mat nå?

    Om jeg husker rett anbefales gulrot og eplebiter? Er jammen meg ikke sikker, du får sjekke.

    SvarSlett
  2. jeg er jo en forkjemper for å lage maten selv, derfor alle disse oppskriftene jeg har lagt ut på bloggen :) mini spiser det meste nå og er kjempeflink til å tygge biter, derfor jeg ble så overrasket av konsistensen på disse glassene :)

    SvarSlett
  3. Ja alle glassene med untak av ett par er skikkelig finmoste greier. Jeg må ærlig innrømme at vi varier mellom hjemmelaget og glass. Glass er jo som du sier , krisemat. Vi har (ehem...) mange "kristilfeller" hjemme ;) Fikk jo masse inspirasjon på kurs i helgen, så nå har jeg kjøpt meg en haug med oppbevaringsbegre. Handle inn i ettermidag også er det bare å begynne å kokkelere. Kokken var jo veldig opptatt av struktur og variasjon og det er det nada av i glassmaten.

    SvarSlett
  4. Du får kokkelere i vei og stable masse i fryseren, som sagt er jeg veldig sjalu på at du har vært på kokkekurs :D
    Lagde helstekt kylling i går, så det skal Kai få til middag idag.

    SvarSlett
  5. Her hos oss er vi veldig glad i flere sorter frukt og bær på glass, men kan si meg enig i at middagsglassene ikke akkurat er fantastiske. Har kommet frem til at å lage nypepure, blande bærsorter, samt lete nordnorge rundt etter mango og lignende ikke kommer til å skje med det første. Så da blir det glass/beger heller.

    SvarSlett
  6. fruktglassene er helt fine de, enig med deg, skjønner godt at du ikke vil jakte nord norge rundt etter eksotiske greier :) Jeg tok med en del fruktpuree glass hjem jeg, sikkert derfor kofferten var så tung :)

    SvarSlett
  7. Her var det faktisk slik at J ikke ville ha min hjemmelagede matt når han var i den alderen:/ Han foretrakk glass (som jeg forøvrig syns smakte pyton), men jeg lå alltid nivået over alderen hans siden han likte å tygge litt (selv om første tanna ikke kom før han var 10 mnd)

    Heldigvis spiser han det jeg lager nå ;) Vil gjerne ha det fra "skatsj" som han sier :)

    Klem

    SvarSlett