fredag 15. juli 2011

Hjemmelaget blåbærpure

Om det er tennene som plager lillemann eller om det er noe annet, en ting er klart, vi trenger noe som forstopper magen litt, og der er blåbær tingen. Blåbær stopper diare, er full av antioksidanter, motvirker kreft, bedrer hukommelsen og gir bedre nattesyn, listen er lang, ingen tvil, dette er et superbær.
Bildet er hentet fra Bama

Etter å ha prøvd blåbærpure på glass og det ikke virket, laget jeg en hjemmelaget i stedet.

Blåbærpure
1 pose frosne blåbær eller nyplukkede
litt vann
potetmel

Dekk blåbærene med vann i en kjele og kok opp, tilsett litt jevning av potetmel og la det koke ca 5 min++.
Fryses i små porsjoner. NB. Advarer  at flekkefaren er stor

4 kommentarer:

  1. Blåbær er veldig effektivt på diarè. Beste middelet her i huset, både til store og små, både 2 og 4-beinte :)

    Skal lagre oppskriften din!

    SvarSlett
  2. både jeg og kai var fine og blå rundt munnen igår, han så litt morsom ut når han smilte med blå tenner :D

    SvarSlett
  3. Hei! Da jeg hadde baby/lite barn på beg av åttitallet, lærte jeg at blåbær var fint både for diarre og forstoppelse. Det vil si: Blåbærsaft virker kraftig stoppende. Frøene virker drivende. Dette virket supert og jeg brukte aldri apotekvarer til mageregulering. Ellers synes jeg det er lite bevissthet rundt hvordan maten virker på baby (og oss). Som at ris virker stoppende og bør tilsettes noe drivende som sviskesaft eller blåbær (ikke saft). Også gulerot kan virke stoppende i seg selv, men på den andre siden inneholder den fiber som virker drivende. Forøvrig virker bygg stoppende og kan med hell kokes og gis som avsil blandet med solbær el l. til barn som er syke eller på bedringens vei av omgangssyke. Havre virker noe drivende :-)

    Hilsen Mormor Benedicte

    SvarSlett
  4. Heisann mormor Benedicte :)

    Koselig at du fant veien inn her. Blåbær er virkelig et superbær og smaker så utrolig godt samtidig. Takk for at du lærer bort litt om forskjellen på frø og saft, mye man ikke vet :)
    En veldig nyttig tilbakemelding med andre ord.
    ha en fortsatt god kveld.

    SvarSlett