mandag 6. juni 2011

Steinharde kjeks til kløende gommer

Da har jeg endelig lykkes i å få kjeksene til å bli harde. Fant en oppskrift på nettet og prøvde den, men den ble veldig misslykket, så da ble det til at jeg måtte prøve meg frem.
Disse er kjempegode for de små å gnage på når det klør. Selv om de er harde, er det ingen garanti for at de ikke kan få biter i halsen, så hold øye med babyen mens den gnager løs.

3.7 dl hvetemel, jeg brukte spelt
1.3 dl sammalt hvete, fin eller grov
1/2 dl kaldt vann
3 ss nøytral olje
1 most banan
1 strøken ss bakepulver

Bland alt utenom vannet og tilsett vann litt etter litt til du får en deig som er ganske tørr men som kan rulles. Rull ut ganske tynne pølser og stek på 200 gr i ca 20 min til de har fått en fin brun farge og er harde. Skru ned varmen til 70 gr og la døren stå åpen mens du tørker videre i litt over en times tid. Sjekk underveis hvor harde de er inni.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar