søndag 19. juni 2011

Lille Kattepus....


Jeg kom til å tenke på hva det egentlig er vi synger til barna våre. Ta for eksempel denne sangen om lille kattepus.

Lille kattepus, hvor har du vært?
Jeg har vært hos mammaen min.
Lille kattepus, hva gjorde du der?
Jeg stjal melk fra mammaen min.
Lille kattepus, hva fikk du da?
Jeg fikk ris på halen min.
Lille kattepus, hva sa du da?
Mjau mjau halen min.


Hva er moralen i sangen her? At man ikke skal stjele? Og ihvertfall ikke melk eller mat fra mammaen sin for da vanker det bank!

Hildegirl har skrevet et innlegg om samme tema i sin blogg og det var vel det som fikk meg til å tenke over teksten i lille kattepus. 

14 kommentarer:

  1. Heisann,
    trodde jeg la igjen en kommentar her, men den forsvant visst;) Jeg har alltid vært usikker på kattepus-teksten, siden jeg syntes det som viste seg å være orginalen var litt "skummel". Jeg synger ofte min versjon; "har fått melk av mamma`n min" og "fikk melk på halen min":)
    Velkommen til Bergen og Akvariet:)

    SvarSlett
  2. hehe, den låner jeg av deg da, høres mye bedre ut :)

    SvarSlett
  3. Jeg har som prinsesse-mamma en snillere versjon, som jeg også selv vokste opp med. "Har fått melk av mamma'n min"

    SvarSlett
  4. huff, kanskje det bare var meg som vokste opp med den slemme nakne sannheten? :)

    Men heretter blir det altså slått en strek over den gamle versjonen og den snille skal øves inn :)
    Lykke til med fødselen, er vel ikke lenge igjen nå? :)

    SvarSlett
  5. Ja jeg liker den snille versjonen jeg. Uansett er det ikke pent å stjele da, så et poeng har den orginale, selv om man ikke burde få ris på halen sin for det.

    Tusen takk for lykkeønsker. Nå er det kort tid igjen ja :) Spent til tusen!!

    SvarSlett
  6. husker jeg syntes synd på katta som måtte stjele melk fra mammaen sin :) hehe

    SvarSlett
  7. Ja det er mange av de gamle barnesangene som er litt ut. Hva med Lille svarte Sambo f.eks?

    SvarSlett
  8. He he, det er mange av de "gode gamle" aom vel ikke helt egner seg i dag. Nei, nei gutt, for eksempel. Tenk å storme inn i stua uten å ta av seg lua! Katastrofe, spør du meg!
    Og så litt seriøst: dattera mi digger en sånn grusom variant av lille kattepus som vi ser på på You tube.

    SvarSlett
  9. Ha ha ha, må le når jeg leser innlegget ditt. For dette er den første sangen jeg sang til Anna, for det er den eneste jeg kan ordentlig. Og nå fungerer den sangen som sovemedisin, uansett hvor sutrete/sur/rasende hun er så sovner hun hvis jeg synger/spiller den sangen:) Og ja, det er orginalen jeg synger. På tide å lære seg litt flere sanger kanskje ;)
    Må også si meg enig med Pia, You Tube versjonen er grusom!

    SvarSlett
  10. Hei!

    Så fin blogg. Legger meg til som følger. Spennende å følge en mamma i utlandet, og ikke minst ser det ut som det var en del bra oppskrifter her:)

    Godt poeng du har her om "Lille kattepus";) Min 4 åring digger foresten også den fæle youtube versjonen:)

    Ha en god mandag:)

    Astrid

    SvarSlett
  11. huff, nå har jeg fått "nei nei gutt" på hjernen :D
    Ha en fin ettermiddag alle sammen :)

    SvarSlett
  12. Neimen, har du linket til meg?! Jeg så jeg plutselig hadde fått noe trafikk til det gamle innlegget. Så hyggelig! :)

    http://www.aktivioslo.no/barnesmunthe.php

    Margrethe Munthe hadde noen flere groteske tekster. Mye om å få ris, og også en om at vis barnet gråter kan ingen bli glad i han... hmm... Dette er altså de "gode gamle dager". De man snakker om når man sier at "alt var bedre før"...

    SvarSlett
  13. Hos oss får også lille kattepus melk av mamman sin, og så får han kos på halen sin. Jammen bra jeg endret det i tide, siden det er den eneste sangen som duger som godnattsang i følge to-åringen.

    Skal man synge Munthe er det best å holde seg til "Gråpus har fire små", den er så koselig:-)

    SvarSlett
  14. Hildegirl, ja det var du som inspirerte meg :D

    Marie; kos på halen var vel egentlig enda bedre enn melk på halen :)

    Astrid, Ingrid og Pia; tror jeg må sjekke ut den grusomme versjonen, håper jeg ikke får mareritt :D

    Elisabeth; lille svarte sambo kan jeg vagt huske fra skoletiden tror jeg det må ha vært, har et bilde inni hodet mitt av lille svarte sambo som står i sanden i kortbukser og uten t-shirt, tror jeg må google det nå :)

    SvarSlett