onsdag 8. juni 2011

Kylling bakt i tomatsaus med krydder urter 6mnd ++

Dette er en annen rett med kylling som er utrolig lett å lage og som garantert faller i smak hos de små.

Kylling i tomat
1/2 liten kylling filet
1 boks hakkede tomater
1 potet ,hakket i små biter
1 liten søtpotet hakket i små biter
2 gulrøtter, hakket i små biter
1 fed hvitløk
1 skive løk, hakket i små biter
litt timian
litt oregano
litt rosmarin
bittelitt pepper
2 ts god olje

Jeg forkokte grønnsakene i noen minutter først.
Fres hvitløk og løk i litt olje og tilsett kyllingbiter, potet, søtpotet og gulrot og stek i 3 min. Kyllingbitene skal ikke være gjennomstekt. Hell over i en ildfast form, tilsett tomatene og krydder og dekk med folie. Bakes i ovnen på 200 gr i 30-40 min.Moses med stavmikser til ønsket konsistens og tilsett litt olje. Du kan også tilsette litt mm, mme evt litt usaltet buljong.
 Sånn ser det ut før de skal i fryseren, mini syntes det var skikkelig nam nam

5 kommentarer:

  1. Denne retten må også prøves ut:) Brødet falt i smak, har bare prøvd med leverpostei enda.Får utvide påleggsutvalget etterhvert. Men tror kanskje jeg kunne stekt det litt lenger enn en time. Ble bittelitt gummiaktig konsistens. Jeg synes også det var kjempe godt så blir nok bakt flere ganger.

    SvarSlett
  2. Heisann,
    så flink du er med barnemat-lagingen!
    Brød som hjelper mot kløing, samt ikke klistrer seg opp i ganen, er jo en utfordring.
    Sikkert også slitsomt i varmen nå som dere har en baby også. Du kan trøste deg med at mai i Bergen bare har gitt noen få dager med sol, og så vidt temperatur over 19 grader. Nå regner det. Lengter tilbake til sol!!!
    Nyt det:) Fortsatt nydelig dag til deg og dine!:)

    SvarSlett
  3. Ingrid, ja du må banke på brødet og høre om det er ferdig :) Min ovn er ganske varm, så en time holder her. Mini spiste noen biter idag med leverpostei og denne gangen likte han det! Skal prøve med litago prim eller hva det heter når jeg er i norge. Skal hamstre inn saker og ting da :)

    Prinsesse-mamma: de brød pinnene er geniale og de er så harde at mini har ikke klart å få noen biter av det enda, men jeg følger med, for man kan aldri vite. Ja varmen er slitsom når man har baby, blir ikke så mye aktivitet akkurat. Tar han ut i hagen på ettermiddagen når sola er på vei bort og da får han sitte ved hagebordet og pusle med lekene sine. Han elsker hagen, masse spennende for en liten en å se på :)

    Ha en fortsatt god ettermiddag til dere begge to. Klem

    SvarSlett
  4. Gleder meg sånn til jeg kan prøve ut disse oppskriftene dine :D Nærmer seg, småen e snart 5 mnd. Vi har begynt med litt grøt nå og han elsker det! Går ned på høykant, så det blir kjekt å kunne gi han litt middag etterhvert også. Matvraket mitt.. hihi.. Ha en strålende dag i sydenvarmen :D

    SvarSlett
  5. Er så hyggelig å lage mat til mini og hvertfall når det glir ned på høykant. Pappan klagde litt i morges og sa at mini hadde hvitløksånde, men jeg luktet ingenting, tror pappan er litt ømfintlig :D
    Merker at han liker mat med mere smak nå.
    Ha en kjempefin dag du også! :)
    og håper været er bra der du bor :)

    SvarSlett