lørdag 18. juni 2011

Kjempegod bakt ostekake

Denne ostekaken er en favoritt her i huset. Oppskriften fant min søte datter i en kokebok hos naboen for mange år siden.

Cream Cheesecake

175 gr smuldret digestive kjeks
225 gr sukker
75 gr smeltet smør
700 gr kremost naturell
4 egg
1 ts sironsaft
2 ts sitronskall
2 ts maizena
350 gr skogsbær eller røde bær
3 ss vann

Bland sammen kjeks, smeltet smør og 75 gr sukker. Press blandingen i bunnen på en smurt springform 20 cm.
Rør osten myk og ha i resten av sukkeret, halvparten av sitronskallet, sitronsaft og egg.
Ha fyllet i formen og stek på 180 gr i ca 35-40 min, jeg skrur varmen opp til 200gr de siste 5 min for å få den litt brun oppå, avkjøl.
Ha bærene, vann, maizena og resten av sitronskallet i og kok opp under omrøring. Ha det på kaka.

2 kommentarer:

  1. Den så god ut. I morgen må jeg bake en rabarbrakake, hvis jeg skal redde rabarbraen jeg har i kjøleskapet. Jeg baker veldig ofte, men har lett for å gjenta de samme favorittene, men denne var spennende og må prøves. :)

    SvarSlett
  2. Den er yum yum og ble spist på null komma niks :D

    SvarSlett