mandag 6. juni 2011

Hvordan kjøle seg selv og babyen ned nå i varmen

Vi har lenge slitt med at rommet som mini sover på er veldig varmt om kvelden, hjelper ikke akkuart at sola står på vinduet hans akkurat ved leggetid. Vi har aircon i huset, men har foreløpig valgt å ikke bruke den, får sikkert tidsnok bruk for den når temperaturen stiger til 40 grader i sommer. Har kommet over et supert tips for å kjøle ned rommet til mini uten bruk av aircon.

Fyll et par store 2 liters flasker med vann og frys dem. Sett dem i en bolle forran en vifte på rommet og vips kommer det deilig kjølig luft ut. Bonus er også at mini sover bedre av duren fra viften. Den blokker til og med fuglekvitring, bjeffende hunder og mopeder uten lyddemping.
Legg merke til at Kai har en rosa Hello Kitty bil som jeg IKKE har kjøpt, arvet fra en kunde

For oss voksne har jeg følgende tips

* Drikke masse vann
* Ta kalde dusjer
* Legge seg i badekaret i passelig varmt vann og så gradvis erstatte vannet med kaldere og kaldere vann
* Ha føttene i en balje med kaldt vann
* Spise saftis
* Iskalde frukt smoothies
* Drikke kald/lunken peppermynte te
* Ikke ligge tett med mannen sin om natta
Det siste punktet her er særdeles avgjørende for en god natts søvn....

Her er en supergod smoothie oppskrift

1 moden banan
80 gr jordbær
250 ml friskpresset appelsinjuice
Skjær frukten i biter og frys den i 2 timer eller mer. Kjør i blender sammen med juice og hell i fine glass. Nytes i hagen eller på terassen en varm sommerdag.

8 kommentarer:

  1. For et utrolig smart triks med den flaska og vifta. Ikke at jeg trenger det her da, med 10-12 grader på det meste. hihi Blir snart varmere, ryktes det, men det gjenstår å se om vi når "syden" temperatur. :)

    Nydelig hello kitty bil forresten. Det er jo ikke noe galt i å ha noen leker som ikke er så utpreget guttete. Min lillemann har en dukke som han har arvet etter meg. Den er egentlig en jente, men heter "lillebror", og den er for øyeblikket dobbelt så stor som babyen er. :)

    SvarSlett
  2. Nå er reisen nordover bestilt, så vi håper på kjøligere vær der enn det er her i juli :D Da slipper vi flaske forran vifta.

    Måtte le litt da han fikk bilen, arvet den etter barnebarnet hennes, han fikk en hel pose med greier :)

    Høres ut som en fin dukke, igjen, artig med gjenbruks, bilde? :)

    SvarSlett
  3. Takk for gode tips, skal ta de med meg til syden i september. Tror ikke jeg får bruk for de i bartebyen desverre:/
    Nå står "mitt første brød" til steking (tror de blir store) og laksen er til tining i kjøleskapet. Skal gi smaksrapport. Tenkte å blogge om det, er det ok om jeg linker til deg og skriver hvor oppskriftene kommer fra?

    SvarSlett
  4. heisann, så artig at du baker brødet :)
    Håper det faller i smak. Ja du må gjerne linke, koselig det. Ha en fortsatt god kveld. xx

    SvarSlett
  5. Skal nok ta bilde av "Lillebror" bare jeg får paket han ut av flyttakassa han ligger i for tiden. :)

    Bilder av retro klær har jeg allerede lagt ut på bloggen om du vil se. De er der en to-tre poster ned på siden.

    Vet du... juni regner bort her, så jeg må desværre håpe på at dere får sydenvarme her nordpå i juli, av egoistiske årsaker. hehe Men egentlig er det greit å legge ungen uten frykt for at det blir for varmt. :)

    SvarSlett
  6. Stakars lillebror som ligger i en flyttekasse :/ Får håpe han kommer opp snart :)

    Hører rykter om at været er på bedringens vei nordpå, får håpe det varer lenge. Jeg gruer meg til den lange reisen alene, får håpe jeg får tak i en trille på gardermoen hvis jeg ikke kjøper en selv

    SvarSlett
  7. Hva med å kontakte noen over finn.no, eventuelt høre med galningene på babyforumet, og avtale et kjøp av trille på Gardermoen når du kommer? Sikkert fullt mulig å få til. :)

    SvarSlett
  8. Har vært i dag og sett på trille men skal høre inne på forumet om hvilken trille folk har fått med seg gjennom sikkerhetskontrollen. Tenkte at det var litt dumt å kjøpe trille også ikke få den med seg inn. Best å høre med ekspertene :D

    SvarSlett