onsdag 15. juni 2011

Helstekt kylling med hvitløk,rosmarin og sitron

Dette må være den beste helstekte kyllingen jeg vet om. Det er en alt i en form oppskrift som passer meg ypperlig siden jeg da slipper og stå med masse gryter og ikke minst oppvasken etterpå. Genial sommermat spør du meg og restene kan brukes i en god salat dagen etterpå.

Helstekt kylling med hvitløk, rosmarin og sitron
ca 1.6 kg kylling
ca 1 kg poteter eller så mye du kan skvise ned i formen
gulrot, så mange du får plass til i formen
2 hele hvitløk delt på midten
minimum 1 dl hvitvin, jeg heller oppi en god del, så det blir nok mere enn 1 dl
ca 2-3 dl kylling buljong eller så mye du trenger så det dekker potetene
Noen kvister med frisk rosmarin
4 sitronbåter til å ha rundt kyllingen
6 laurbærblad
Masse hvitløksbåter til å ha inni kyllingen
Mange sitronbåter til å ha inni kyllingen
smør til å pensle kyllingen med
Grovt havsalt feks Meldon
Friskvernet pepper
Lurer på om det er nok rosmarin her til kyllingen

Fyll kyllingen med så mye du kan av hvitløksbåter og sitronbåter og ha noen kvister rosmarin inni også. Jeg pleier ikke ta skallet av hvitløken. Smør kyllingen med smør over det hele og legg den i en stor ildfast form. Krydre med salt og pepper og stikk litt rosmarin her og der.
Skjær potetene og gulrøttene i terninger og legg rundt kyllingen. Legg sitronbåtene helt inntil kyllingen. Hell over hvitvin og buljong så det dekker potetene. Dekk med folie og stek på 160 gr i en time. Ta av folien og vend litt på grønnsakene og stek videre i en time. Skru varmen opp til 220 gr og stek i ca 45 min til kyllingen er mør og du ser at kjøttet løsner fra benene. Servers sammen med feks blomkål og en god saus.
Saus
5 dl kyllingbuljong
3-4 ss hvetemel
litt av sjyen fra kyllingen
farge
salt
Kok opp buljongen og visp inn melet og bland inn litt av sjyen, smak til med salt evt litt pepper og tilsett litt farge. Småkok i noen minutter.

2 kommentarer:

  1. Dette så kjempe godt ut, må bli lørdagsmiddagen tenker jeg.

    Vi reiser ikke før i september, så har litt tid til å forberede meg på ;) Har egentlig bare hørt positivt om flyreiser med baby (venner), men man leser jo om hvor kjipt det kan være også... Men men , man får vel bare stresse ned og la det gå sin gang.

    SvarSlett
  2. Anbefaler virkelig den kyllingen, den blir saa moer, sorry for lack of norske bokstaver, er paa jobb og snikleser bloggen min, hehe. Ja man akn ikke gjore annet enn aa la det gaa sin gang med reiser og baby. ha en fin dag, klem

    SvarSlett