onsdag 22. juni 2011

Biff med søtpotet 7mnd ++

Denne oppskriften fant jeg i min Annabel Karmel kokebok og tenkte at den ville være en god oppskrift å bruke for å introdusere rødt kjøtt til lillemann. Må si at det smakte så godt at jeg faktisk kunne tenkt meg å lage den til oss selv også, da med litt mere pepper,salt og hvitløk.

Biff med søtpotet
Smør eller olje til steking, jeg brukte vita hjertegod oljen
1 purreløk, her brukte jeg kun 40 gr mot de anbefalte 150 gr, syntes det hørtes ut som litt vel mye løk
125 gr biffkjøtt
1 ss hvetemel
100 gr fersk champignon
275 gr søtpotet, jeg tok hele poteten og det ble ca 300 gr
250 ml usaltet buljong, jeg brukte 300 ml
juicen fra 1-2 appelsiner, ca 120 ml
I tillegg hadde jeg i litt pepper og et halvt hvitløksfedd, synes det gir sånn god smak sammen med biffkjøtt

Surr purren i olje/smør i ca 4 min og tilsett kjøttet som du har vendt i litt mel. Brun kjøttet og tilsett hvitløken. Tilsett soppen og surr i 1 min, tilsett søtpoteten, buljongen og juicen og kok opp og la det småkoke i et par min. Hell i et ildfast fat, tilsett litt pepper og dekk med folie. Stekes på 180 gr i ca en time++ til kjøttet er mørt. Mos i blender til ønsket konsistens og tilsett litt mere vita hjertegod olje.





6 kommentarer:

  1. Oi kan sånne småtassa faktisk få biff? Spennanes oppskrift. Den må prøves når kenguruen bli gammel nok. :)

    Nu e innboksen din førresten full, fikk æ beskjed om, så fikk bare sendt halve meldinga igjen. Mye tull med den der plassen ja...

    SvarSlett
  2. måtte slette litt i innboksen, så nå er det plass igjen og tror hele meldinga kom :)

    Ja dem kan godt få biffkjøtt også, det er jo veldig jernrikt, men de anbefaler å starte med kylling :)

    Kai likte denne retten veldig godt, men nå er han ikke særlig kresen av seg, såfremst det ikke er brokkoli, det missliker han sterkt :)

    SvarSlett
  3. Ja æ fikk sendt siste del også nu. :)

    Tenker vi starter med kylling her også, men vi er jo fremdeles bare på frukt, grønnsaker og grøt her en stund til. Merkelig at han ikke liker brokkoli. Min liker merkelig nok ike vannmelon, fant jeg ut her en dag. Lo godt, siden han satt med den smekka på der det jo står at vannmelon er favoritten. :)

    SvarSlett
  4. Lillemann liker heller ikke så godt vannmelon, likte bedre honningmelon. Melon er jo bare så godt i varmen! Vannmelon smekka er søt :)

    SvarSlett
  5. Den må også prøves. Må innrømme at prosjekt "lage all barnemat selv" har stangnert litt. Det er jo så enkelt med glass... Men skal skjerpe meg og ta en kokkelerings dag i helgen. Hva fryser du den ned i? Mon tro om man kan bruke de glassene du får kjøpt barnemat i? Hva heter den kokeboken du har? Sjekket på jobb, det virket som de fleste er på engelsk. Ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  6. Den heter New complete baby and toddler meal planner med Annabel karmel. Foreløpig er denne biff med søtpotetretten den eneste jeg har prøvd derfra, men har sett noen flere jeg kan tenke meg, men de er for når han blir større.

    Her er litt om frysing og oppbevaring
    http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/05/frysing-og-oppbevaring-av-hjemmelaget.html

    i tillegg har jeg noen fine fryse"glass" fra Beaba.

    Ha en fin dag; klemmer fra varmen :)

    SvarSlett