torsdag 19. mai 2011

Yummy fruktmos for små mager, 4-6 mnd ++


Pæremos
2 store modne pærer
Friskpresset eple eller pærejuice
Skjær i biter og dekk med vann, småkok under lokk i ca 5 min eller til mørt. Mos i blender eller med gaffel og tilsett litt juice eller litt av kokevannet etter behov.

Hvis pærene er ekstra saftige, trenger man ikke koke dem før man moser dem.

Eplemos
2 store matepler eller epler som egner seg til koking, feks Pink Lady
Friskpresset eplejuice
Skjær i biter og dekk med vann, småkok under lokk i ca 8 min eller til mørt. Mos i blender eller med gaffel og tilsett litt juice eller litt av kokevannet etter behov.

Bananmos
Rik på kalium og magnesium
1 moden banan
Mos med gaffel eventuelt sammen med litt mm eller mme hvis du ønsker det.

Banan med avokado
1/2 moden banan
halvparten av en halv godt moden avokado
Mos med gaffel og tilsett eventuelt litt mm eller mme.

Sviskemos (setter fart på magen)
Rik på Kalsium, kalium og vit A
Svisker fra helsekosten, feks Urtekram sine, de inneholder ikke konserveringsmiddel
Dekk med vann og kok til de er møre. Mos i blender og spe med kokevannet eller kokt vann til ønsket konsistens. Jeg tar vare på resten av kokevannet og bruker det i grøten.

Aprikosmos (også godt for magen)
Rik på jern og vit A
Tørkede aprikoser fra helsekosten, de inneholder ikke svovel eller konserveringsmiddel.
Dekk med vann og kok til de er møre. Mos i blender og spe med kokevannet eller kokt vann til ønsket konsistens.

Pære og sviskemos
2 modne pærer
2 økologiske svisker
Skjær pærene i biter og kok sammen med sviskene under lokk i ca 5 min.
Moses sammen med litt av kokevannet til ønsket konsistens. Ta vare på kokevannet og bruk det til grøten for god smak. Du kan også velge å fjerne sviskene før du moser.

Eple og aprikosmos
2 epler
2 økologiske tørkede aprikoser
Skjær eplene i biter og kok sammen med aprikosene under lokk i ca 8 min.
Moses sammen  med litt av kokevannet til ønsket konsistens. Her kan du også enten beholde aprikosene eller fjerne dem før du moser.

Mango og banan mos
1/2 banan
noen biter mango
Mos mango og banan i blender eller med gaffel, er så yummy at du sikkert snikspiser litt selv.
(banan egner seg ikke så godt til frysing)

Jordbær, fersken og eplemos
(Nb. Jordbær kan være allergifremkallende,  men er det ikke allergi i familien er det ikke noe problem å gi jordbær til de små)

1 eple
1 fersken
100 gr jordbær
Skjær eplet i biter og dekk med vann og kok i 5 min. Tilsett ferskenbiter (uten skall) og jordbær og kok videre i 3 min. Mos med blender og tilsett evt litt av kokevannet eller litt friskpresset eplejuice.





4 kommentarer:

  1. Flotte oppskrifter. Jeg kjøpte det aller første pæreglasset her om dagen, og det slo meg hvor mye stivelse og vann de putter i det. Det er jo bare 50% pæresaft i glasset. Fullammer, så pæreglasset er ikke åpnet og det blir det sikkert ikke med det første. Kjøpte den og en grøt for å gi en smaksprøve på 17.mai når vi andre gomlet kake, men det ble kun til en skje grøt. Det er jo så enkelt å lage selv, så jeg tror jeg vil gjøre det jeg også. :)

    SvarSlett
  2. Ja det er kjempelett og smaker så godt at jeg spiser litt også :) anbefaler på det sterkeste å kjøpe sviskene fra feks urtekram og lage din egen sviskemos også (eller aprikos). Min mamma laget ofte sviskesuppe når jeg var liten og lukten når jeg lager mosen minner meg om den, må nesten lage suppe snart :)
    Vet forresten ikke hvorfor de bruker så mye stivelse i dessertene :/

    SvarSlett
  3. Heisann,
    så heldig du er!
    Vi har tilbrakt 9 uker av pappa-permen på Fuerteventura, og vurderer sterkt å flytte ned på "prøve" i et år, før eldstemann begynner på skolen. Masse gode baby-mat-tips som må prøves også:) Legger meg til som følger:)

    SvarSlett
  4. spennende hvis dere skal bo et år i syyyden :)
    vi skulle bare ta et år og se og her er vi enda, 9 år senere...jaja...
    følger bloggen din jeg også :)

    SvarSlett