lørdag 7. mai 2011

Verdens beste quiche

Nå som det er blitt vår eller omtrent sommer her, så lager vi mye god og lett mat. Jeg elsker mat og jeg elsker og lage den. Er så glad for at mini er blitt såpass stor nå at han ikke reagerer lengre på hva jeg spiser. Så etter å ha holdt meg unna omtrent alt, levde nesten bare på knekkebrød inntil han var 5 mnd, frotser jeg nå i løk, chili, brokkoli, hvitløk og ikke minst kålrot. I dag skal vi hygge oss med verdens beste quiche, og her er oppskriften:

Fyll
300 gr cherry tomater
50 gr parmesan
2 egg
290 ml matfløte (ok, det er nok ikke verdens sunneste quiche )
Håndfull basilikum
1 pk baconbiter

Bunn
280 gr hvetemel
140 gr kaldt smør
8 spiseskjeer kaldt vann

Fremgangsmåte
Smuldre hvetemel og smør og bland inn vannet og miks og kna til en pølse. Jeg lager ofte deigen på morgenen og bruker den på kvelden, bare legger den i en pose i kjøleskapet. Men fungerer fint å bruke med en gang.
Kjevle flat og legg i paiform, brett kantene litt utenfor formen, prikk over hele med gaffel. Sett kjølig i 20 min.
Stekes i 20 min på 200 gr med bakepapir med feks bønner eller brun ris oppi (det hjelper til med å gi en jevn varme over hele paien, fjern bakepapiret med bønnene og stek videre i 5-10 min til lettere brun.
Samtidig som du setter inn paibunnen, setter du inn tomatene i et ildfast fat som du drysser med olivenolje, pepper og havsalt.

Til fyllet pisker du lett 2 egg og blander fløten gradvis i. Ha i bacon og basilikum, havsalt og litt nykvernet pepper.

Ta ut bunnen og dryss litt parmesan på, legg i tomatene (ikke stekesaften), hell over fløteblandingen og dryss resten av parmesanen på. Stekes i 20-25 min. Serveres varm, lun eller kald og serveres med en god salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar