onsdag 25. mai 2011

Mini er blitt kjøttetende

Så har vi krysset enda en milepæl. I dag ble mini et kjøttetende lite krapyl. Var spent på hvordan han ville like det, men det gikk over all forventning og han spiste en halv porsjon, som er mye for han å være, må jo ha litt plass til frukt også kan du skjønne.
Som du ser er han og stolen godt beskyttet for matfresing, hosting med mat i munnen og ellers hva de kan finne på. Ser ganske tilfreds ut med mammas innsats i kjøkkenet idag.
Dette er oppskriften på minis første kjøttmåltid.

Kylling med tomat
1 kyllingfilet
2 medium store poteter
2 medium store tomater
litt timian
litt mme

Vend kyllingen i litt olje og stek i ovnen på 200 gr i ca 25 min til den er gjennomstekt. Skjær i biter og kjør i blender.
Ha tomatene i kokende vann i 30 sek og flå dem, skjær i biter og fres dem sammen med litt olje og timian til de er møre. Kjør i blender.
Kok eller damp potetene og mos med gaffel eller potetpresse.
Bland potet, tomat og litt av kyllingen til en fin mos og tilsett litt olje ev litt mm,  mme eller vann.
Resten av kyllingen kan fryses i individuelle porsjoner som kan blandes sammen med andre ingredienser neste gang man lager en kyllingrett. Retten egner seg godt til frysing.

3 kommentarer:

  1. Heisann,
    så flink han er! Og så har han en veldig flink mamma som tar seg tid til hjemmelaget baby-mat!
    Må forsøke meg på flere av oppskriftene dine etterhvert:) Her er lillesøster i full gang med mat, bare litt natt-amming igjen. Alle aldre er like fascinerende:) Kos dere!:)

    SvarSlett
  2. Du er utrolig flink å lage så mye hjemmelaget mat til Kai :) Har kjempelyst selv når tiden kommer men kjenner jeg meg selv rett blir det vel middagsglass her i huset... Men kanskje det er håp for meg siden du legger ut så masse gode oppskrifter :D Virker jo veldig enkelt egentlig

    SvarSlett
  3. Tusen takk for skryten jenter :)
    Er kjempelett å lage diverse mat og man lager jo ganske store porsjoner sånn at man har i frysern og da er det jo verdt det.
    Jeg trodde ikke selv at jeg kom til å ville lage maten selv, men siden jeg er litt skeptisk til barnematen her nede, så ble det til at jeg gikk igang og nå er det no turning back :)

    SvarSlett