onsdag 18. mai 2011

Handletur til Gibraltar

Viktigste av alt når man skal en tur til Gibraltar, er å huske passet! Vet om mange som har kjørt hele veien dit og ikke sluppet inn på klippen pga manglende pass. Men vi husket passet og dro avsted. Utrolig hvor mye styr det er å komme seg ut av huset nå som man har baby og han har begynt med fast føde. Mat, smekke, skjeer, kluter, vann, masse ekstra klesskift, solkrem, solhatt, leker,  ja listen er lang. Føler jeg er som en vandrene babybutikk med alt utstyret jeg har med.

Gibraltar ligger en halvtimes kjørsel herfra og det er jo ikke særlig langt. Men å komme seg inn dit kan ta ekstremt lang tid. Vi valgte selvsagt å komme dit akkurat når alle flyene skulle lette eller lande og da blir det standstill. Man kjører nemmelig over flystripa for å komme inn til byen. Dermed ble vi stående stille eller det gikk i sneglefart og det tok oss nesten en time å krysse grensa. På hjemturen var vi heldigere, ikke bare slapp vi å bli ransaket, men køen var overkommelig og vi var ute på en halv time.

En av de viktigste grunnene til at jeg drar dit, er for å handle mat på Morrisons. Det er en stor engelsk matbutikk som har alle de kjente merkene som jeg kjenner fra Norge, pluss mange andre spennende matvarer som jeg bare må ha. Ikke noe stygt om de spanske matbutikkene, men Morrisons har bedre utvalg. Bare for å ha det sagt, poteter i Spania er ikke noe å skryte av.

Den andre grunnen til at jeg drar dit, er for å dra på Mothercare http://www.mothercare.com/. Det er en engelsk baby kjede som også har sine egne produserte ting. Liker veldig godt klærne derfra, spesielt baby klærne. God kvalitet og ikke spesielt dyrt. Denne gangen fant jeg noe jeg har lett etter, nemmelig et frysebrett til babymat, akkurat som et isterningsbrett, bare større og med individuelle lokk. Supert for meg som har dilla på hjemmelaget baby mat. Fant også noen supre bokser til også å fryse i som har datomerking, man setter bare pekern på lokket på den datoen man laget maten og vips, så går det ikke surr i det.
Man må også en tur innom lekebutikker for å få engelsk talende leker, Marks&Spencer for å kjøpe kjempegode store cookies og apoteket for å kjøpe feks Dentinox.

Andre grunner til at man drar til Gibraltar, er for å se apene som lever på klippen. De lever fritt der oppe og blir matet der oppe og tatt vare på, men likevel blir mange nede i byen plaget av aper på jakt etter mat etc og man må faktisk holde dørene og vinduene lukket hvis man bor rett under klippen. Det er litt over 200 aper som bor der oppe og tar man turen opp dit, kan man risikere at apene hopper på deg eller stjeler fra deg. I fjor mistet jeg potegullet mitt som jeg hadde gjemt under setet i bilen, frekke apen kom inn i bilen og tok det! Da var jeg litt nervøs ja. Her er et bilde av meg da jeg var hos dem ifjor.

2 kommentarer:

  1. Vi var en tur til Gibraltar når vi var i Estepona, men vi fikk dessverre aldri tid til å se på apene. VI ble sittende i en tattoveringssjappe hele dagen til tross for at vi hadde avtale, og når jeg endelig var ferdig måtte vi bare hoppe på siste bussen tilbake til Estepona. Så det var litt kjipt da. Men kanskje jeg får sjansen en annen gang-

    SvarSlett
  2. Shoppingen er det ingenting å si på i Gib, men har aldri skjønt hvorfor de ikke vedlikeholder byen litt. Ser så shabby ut. Med alle de turistene som hvert år besøker byen, skulle man tro at de prioroterte og hadde råd til det....

    SvarSlett