torsdag 5. mai 2011

Amber teething necklace

Jeg var så heldig å få et amber teething smykke i gave til mini. Hadde helt glemt at jeg hadde det, inntil jeg så et innlegg om det på Dib. Og siden mini plages enormt med tenner for tiden, så tenkte jeg at her er det bare å prøve alt man kan for å lindre smertene hans.

Jeg må ærlig innrømme at første gangen jeg så en baby med et sånt smykke så tenkte jeg mitt. Ser litt sånn hippie aktig ut og syntes ikke det passet for små babyer å gå rundt med smykker. Ille nok at babyene får hull i ørene her nede omtrent før de er kommet helt ut av magen på mamman sin. Hadde også sett en del annonser for disse smykkene og skjønte ikke helt konseptet og trodde faktisk at de var ment for at babyene skulle tygge på dem og syntes selvfølgelig at det ikke så særlig trygt ut.


Men så troppet en østerisk venninne av meg opp med disse smykkene på sine barn og jeg fikk en rask innføring i hva de er for noe. Det er så vanlig å bruke disse på babyene i Østerrike, Tyskland og Sveits at de selges på apotekene der.

Amber (Rav) er forstenet harpiks fra urgamle trær som har gjennomgått forandringer i millioner av år for å gi det de egenskapene det har. Når babyen har det mot huden sin utløses helende oljer fra "stenene" som beroliger babyen og lindrer smertene. Siden smykket ikke er av sten, så er det varmt og ikke kaldt å ha på.
Det er en knute mellom hver "sten", så i tilfelle smykket går i stykker, så vil kun en "sten" løsne. Men av sikkerhetsmessige årsaker anbefales det ikke at babyen har det på når han/hun sover.

Så idag har mini hatt på seg sitt smykke og vært en liten hippie baby. Han ble da ganske så fin med det på må jeg innrømme. Ikke vet jeg om det har hjulpet så langt, men han har vært i ekstremt godt humør og ekstra sprellende, altså har han vel ikke blitt beroliget i den forstand. Men nå er det vel også for tidlig å si noe om det virker, men verdt å prøve siden jeg likevel hadde et.

Ta en kikk her for å lese mer om disse smykkene http://www.minieco.com.au/Information/Mini-Eco-Amber-Teething-Necklaces

Hvis du er interessert i å kjøpe et slikt og bor i Spania, så kan de kjøpes fra en venninne av meg som selger dem for 15 euros stk. Ta kontakt med Paula på  paulinka@hotmail.com

4 kommentarer:

  1. Må innrømme jeg tenkte mitt da jeg leste om dette jeg også.. Men hvem vet, kanskje det funker. Du får holde oss oppdatert :)

    SvarSlett
  2. funket ikke i natt, MYE hyling, men om dagen er han god som gull og idag har han sovet en del lengre blunder enn vanlig, sikkert for å ta igjen det tapte :) Gleder meg til alle tennene er kommet!

    SvarSlett
  3. Takket være din blogg har denne spedbarnsrundet blitt reddet!! Vi kjøpte ett slikt smykke til poden og satte det på han, men han bruker det døgnet rundt... Knapet en uke etter begynte vi å merke en betydelig forskjell på før og etter, og all bruk av dentinox ble kuttet. 1 dag ca 3 mnd etter han fikk smykket så ble det tatt av, for å se om det bare var tull eller om det faktisk var så bra. Vi viste han holdt på med tenner (alt sikkelet og antallet besjebleier avslørte det hehe), den natten står som den verste natten til nå (17 mnd). Dagen etter fikk han på smykket igjen og jeg har sverget på at det ikke skal av igjen på leeeeeenge!! Amber har flere goder i seg, bla kan de dempe eksemsplager, voksesmerter og giktplager...så her blir det på enkelt og greit hehe.

    Tusen takk for dette blogginnlegget ditt, det har gjort min hverdag og flere med (jeg har spredt tipset som ild i tørt gress hehe) mye lettere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hei, så morsomt å lese at et blogginnlegg jeg skrev for lenge siden har hjulpet babyen din :)
      Tror vi i Norge har mye å læra av hvordan de gjør ting i andre land og ikke bare gjør det på den norske metoden, les dentinox :)
      Lykke til videre. Klem fra oss

      Slett