fredag 29. april 2011

hjemmelaget baby mat

Disse oppskriftene er egnet for babyer fra 4-6 mnd. Selvsagt kan større babyer også nyte godt av disse. Alle oppskriftene her er prøvd og testet av mini og han går god for dem.
Det er viktig å huske på at når du starter med å introdusere fast føde til babyen din, at du holder deg til 4 dagers regelen når du innfører nye ting. Etterhvert kan du kombinere flere ingredienser og evt urter/krydder. Lykke til med matlagingen.




Rotmos
200 gr gulrot
200 gr søtpotet
100 gr pastinakk

Damp eller dekk grønnsakene med vann og kok under lokk i ca 20 min, moses med litt av kokevannet og evt mme eller mm og litt olje.

Butternut squash med gulrot

1/2 butternut squash
1 gulrot

Dekk med vann og kok til de er møre. Mos med litt av kokevannet, ha i litt olje, evt litt mme eller litt grøtpulver.
Her kan du også bake butternuten i ovnen, da blir den skikkelig god. Del den i to, fjern frø og fibre og pensle med olivenolje og bak på 180-200 gr i ca 40 min til den er mør. Forestiller meg at alt det gode forblir i butternuten når den bakes.

Søtpotet og brokkoli pure

1 liten søtpotet
3-4 brokkoli buketter

Skjær poteten i biter og dekk med vann og kok i 5 min, tilsett brokkolien og kok i 5 min til eller til det er mørt. Mos med litt av kokevannet, mme eller mm og ha i litt olje.

Potet og gulrotpure

2 små potet
2 gulrot

Skjær i biter og dekk med vann og kok under lokk til de er møre.
Ikke mos potet i blender, da det ødelegger den naturlige stivelsen, bruk en potetpresse, press med gaffel eller press gjennom en sikt og bland sammen med moset gulrot, mme, kokevann, eller mm og litt olje.
Etterhvert kan du også tilsette litt frisk koriander.

Potet/kålrot mos

2 poteter
1 skive kålrot
1 gulrot
Skjær i biter, kok kålrabi først i 5 min ha i resten og kok til de er møre. Mos potene for seg med en potetmoser eller gaffel og miks sammen med moset kålrot og gulrot. Bland med litt olje, mme, mm eller litt av kokevannet fra gulrot og kålrabien.

Rotmos
1 søtpotet
1-2 skiver kålrabi
1 pastinakk
Skjær i biter og la kålrabien koke 5-6 min alene før du har i resten og koker til det er mørt. Mos sammen med litt olje, mme, mm eller litt av kokevannet.

Butternut squash og pæremos

1 butternut
1 moden saftig pære
Fjern stener,  fibre og skall fra butternutten og skjær i biter, dampkok i ca 12 min og tilsett pære biter og damp i ca 5 min mere.
Mos med mme, mm eller litt av damp vannet.

Eple og pære mos
2 matepler
2 modne pærer
kanel

Skjær i biter og dekk med vann, la det småkoke under lokk i ca 8 min eller til de er møre, mos sammen med litt av kokevannet og evt litt kanel.

Yummie fruktmos
1 eple
1 pære
1/2 banan
litt kanel

Kok eplebiter og pærebiter under lokk til de er møre, ca 8 min og mos sammen med banan og litt friskpresset eplejuice, pærejuice eller litt av kokevannet.

Matens holdbarhet i kjøleskapet/fryseren
Fruktpureer holder opptil 1 år i fryseren og 2 dager i kjøleskapet, men sjekk før du gir det til babyen.
Grønnsakspureer 1-2 mnd i fryseren og 2 dager i kjøleskapet, sjekk før du gir baby.


Typisk barnevennlige urter
* Basilikum
* Timian
* Persille
* Koriander
* Dill
* Laurbærblad
* Oregano
* Mint
* Rosmarin

Barnevennlig krydder
* Kanel
* Hvitløk
* Ingefær
* Muskat
* Kardemomme
Vær obs på at kanel kan være skadelig i store mengder. Les mere her hva matilsynet sier.

Oljer
Vita hjertegod
Rapsolje
Solsikke
Oliven

Tips
* Mos poteter med gaffel eller potetpresse. Ved å ha den i blenderen brytes den naturlige stivelsen ned og potetmosen blir en klissete masse.
* Bruk alltid friske råvarer.
* Server maten nylaget eller nytint/nyoppvarmet.
* Ikke spar på rester som har vært varmet opp.
* Frys maten du har laget så snart den er avkjølt.




8 kommentarer:

  1. Her var det flere nyttige tips og ta med seg, veldig bra innlegg :) Har selv ei datter på snart syv mnd og prøver på å lage det meste av maten. Men må innrømme at det blir en del glass også.
    Koslig blogg du har, la deg til på blogglisten min og gleder meg til å følge dere videre. Klem fra Ingrid Julia
    www.ingridjulia.blogg.no

    SvarSlett
  2. hei så koselig at du kikket innom og likte innlegget, flere oppskrifter kommer etterhvert som mini tester de ut :)
    Kjempekoselig blogg du har også, er litt ny på dette med blogging, så jeg skal se om jeg får til å legge deg til. Klem

    SvarSlett
  3. Hei! Har akkurat funnet veien til bloggen din og tror nok jeg vil følge den fremover ja :)
    Har en sønn på 4,5 mnd og har planer om å lage mest mulig barnemat selv til han.
    Bare lurer på om du vet hvorfor det er så stor forskjell på holdbarhet i fryser på fruktmos og grønnsaksmos?

    SvarSlett
  4. Hei Ida :) Hyggelig at du fant veien inn hit. Jeg ble helt besatt av å lage god og sunn mat til lillemann, nok også fordi vi på den tiden bodde i spania og jeg ikke var så trygg på glassene de hadde der. Ang det med holdbarheten, så er jeg ikke sikker, men jeg går ut ifra at det har noe å gjøre med hvor fort enkelte matvarer harskner. Det at fruktmos kan ligge ganske lenge betyr ikke at den er like god etter 1 år, ville nok ha spist den før :)Og jo kaldere fryser jo lengre kan man oppbevare ting fordi innfrysningen går hurtigere. Sånn jeg har lært det :) Lykke til videre med matlagingen og bare spør hvis du lurer på noe, ligger en god del oppskrifter her inne, nå for tiden blir det ikke så mange nye siden lillemann er blitt 16 mnd og spiser stort sett det samme som oss :)

    SvarSlett
  5. Hei! Kanel anbefales ikke til babyer, det kan skade leveren..
    Ville bare si ifra!

    SvarSlett
    Svar
    1. hvis du leser litt lengre opp her, så ser du at jeg har linket til mattilsynets anbefalninger ang kanel :)

      Slett
  6. Så utrulig flott blogg! :) Denne er lagt til i bokmerker og skal følges med på framover. ;)
    Har ein liten gutt på 5 mnd nå, som eg har tenkt å lage maten til sjølv. Fant mangen kjekke oppskrifter her inne, men lurer på når du skriver at ein kan tilsette MME... Blander du det ut på forhånd eller bare rører du i pulveret? Eventuelt kor mykje MME tilsetter ein?

    SvarSlett
    Svar
    1. heisann og så bra at du likte oppskriftene :)
      Jeg pleide å bruke ferdigblandet mme, sånn på pakke også bare tilsatte jeg så mye jeg syntes jeg trengte for å få riktig konsistens evt kan du også tilsette mme etter opptining. :)

      Slett